Zima w Medycynie Chińskiej

Według Medycyny Chińskiej ☯️, by zachować zdrowie zaleca się podążać zgodnie z cyklem pór roku. W oparciu o chiński kalendarz teraz mamy Zimę. 🌨
❤ Jest to pora roku, kiedy wszystko w przyrodzie spowalnia. Yang mocno słabnie, a Yin przybiera na sile. Dni są krótkie i ciemność zapada wcześnie. 🌒Oznacza to, że zimą powinniśmy unikać wszystkiego co wyczerpuje słabe Yang, np. intensywnej aktywności fizycznej i ciężkiej pracy, które powodują pocenie się.
❤ W zamian warto zadbać o odpowiednią ilości snu 🛌, ograniczyć codzienne wykonywanie zadań, dostosować odżywianie do pory roku i konstytucji organizmu.
❤ Warto też wykorzystać konsolidację energii życiowej w naszym ciele w okresie zimowym i przeznaczyć ją na wewnętrzną pracę, np. ze swoimi przekonaniami, podejściem do życia i otaczającego nas świata czy relacji z najbliższymi. 🧘‍♀️To zregeneruje energię Yang i nagromadzi Yin. ☯️

Zimę 🌨 w Medycynie Chińskiej ☯️ symbolizuje Element Wody, a wraz z nim dwa narządy: Nerki i Pęcherz Moczowy. Narządy te wspomagają naszą pamięć, siłę woli i koordynację ruchów. W czasie zimy szczególnie powinniśmy o nie zadbać, bo to okres, kiedy otrzymują optymalną ilość energii uzdrawiającej.
❗️Trzeba pamiętać, że Nerkom szkodzi zbyt wiele zimna 🌬, uwielbiają natomiast ciepło☀️. A zatem zimową porą otaczamy się ciepłymi, słonecznymi kolorami, jemy podgrzane i ciepłe termicznie potrawy. Ruch na świeżym powietrzu powinien być w tym okresie umiarkowany (np. spacery).
❤️ Możesz też moczyć nogi w ciepłej wodzie np. z dodatkiem imbiru lub jałowca 👣 oraz regularnie masować obszar lędźwi. Wzmocnisz nie tylko Nerki, ale również zyskasz energię i witalność. 💪
❤️ Nerkom dobrze zrobi także gorąca kąpiel 🛀, ogrzewanie ich termoforem. Najlepszy jednak efekt uzyskasz, jeśli wzmocnisz Nerki zabiegiem moksy 🔥.

Zima to najlepszy czas na rozgrzewające potrawy wzmacniające nasze Yang 🔥.
🔺 Sięgamy wówczas po znacznie większą ilość produktów zwierzęcych i stosujemy najwięcej obróbek termicznych w porównaniu do pozostałych pór roku.
🔺 Dania urozmaicamy dodatkiem ostrych, gorących w swej termice przypraw, do których zaliczamy: czarny pieprz, suszony imbir, chrzan, chili, gorczycę, pieprz syczuański, anyż gwiaździsty, kardamon, cynamon, goździki.
🔺 Mocno rozgrzewającymi produktami są baranina, jagnięcina, koźlina oraz dziczyzna. Sięgając po mniej rozgrzewające produkty (warzywa, owoce) staramy się poddawać je obróbce termicznej.
🔺 Pieczenie, powolne gotowanie na małym ogniu i duszenie w sosie własnym są najlepszą obróbką termiczną jaką możemy zastosować zimą.
🔺 Szczególnym daniem, wzmacniającym nasze Yang będą zupy mocy, czyli długo gotowane wywary na bazie kości (opcjonalnie mięsa) z istotnym dodatkiem przypraw i ziół kulinarnych oraz harmonizującym całość wkładem w postaci warzyw okopowych.
🔺 A dla osób niejedzących mięsa pomocne będą jajka, dobrej jakości tłuszcze (masło), rozgrzewające warzywa. Wskazane są pełne zboża: płatki owsiane, kasza gryczana, kasza jaglana.
Oczywiście jednak tak jak we wszystkim zachowujemy umiar ☯️. Nawet mając znaczne niedobory Yang musimy uważać, gdyż używanie dużej ilości silnie rozgrzewających produktów może w krótkim czasie doprowadzić do pomniejszenia zasobów naszego Yin.